אם אתם יזמים, מנהלי מוצר, צוות הפיתוח או הבעלים הפעיל של חברת סטארט-אפ המפתחת מוצר/שירות עתידי, מומלץ לפעול בשיטת הMVP שזה למעשה – Minimum Viable Product , מוצר מינימלי זמני המסייע לכם להשיג את המקסימום במוצר הסופי. שיטת ה – MVP (מוצר בר-קיימא מינימלי) עתידה לסייע לכם לפתח מוצר מוגמר בצורה הטובה ביותר, לחסוך לכם כספים רבים בשלבי הפיתוח והחשיבה ולפעמים למנוע קריסה של חברות ויזמים עסקיים עקב מוצר סופי כושל.
מוצר MVP: מבינים את הצרכים של הלקוחות
מוצר MVP – Minimum Viable Product הוא מוצר בסיסי-מינימלי המאפשר לכם להבין את הצרכים של המשתמשים במינימום תכונות ומינימום השקעה.
באמצעות המוצר המינמלי ששם דגש על חיוניות, תוכלו להיפתר מהדרך הארוכה ורצופת הטעויות אל המוצר המוגמר.
פעמים רבות קו המחשבה שלנו הוא להכין את המוצר הסופי (גם אם לא בעיצובו/מראו הסופי) ולהציג אותו לקהלים שונים כדי לבדוק את התגובה הסופית, לעיתים מדובר במוצרים קיימים/מחשבה למוצרים עתידיים, עליהם אנחנו עתידים להשקיע זמן רב ומשאבים רבים – כאלו שבסוף עלולים לרדת לטימיון.
באמצעות ה – MVP תוכלו לשנות את תפיסת המחשבה, במקום לבדוק את המוצר בסוף התהליך (שלב בדיקת המוצר), בדקו אותו כבר בהתחלה, כאשר המוצר/השירות המוצג הם המינימליים והחיוניים ביותר כדי לענות על הצרכים של הלקוחות הפוטנצאליים.
מוצר MVP יאפשר לכם לנתח את הצרכים, ללמד ולבצע מקצה שיפורים בדרך למוצר הסופי.
מאפייני הליבה של ה MVP: נחוץ, מינימלי וזול
פעילות MVP תקינה היא כזו המספקת לנו את המינימום החיוני לנו כדי להבין את הלקוחות שלנו, טרם ייצור מוצר מוגמר ללקוחות ובזבוז מיליוני דולרים על פיתוח מוצר בגרסאות שונות.
כאשר מנהל מוצר או בעלים של חברה בהזנק/ סטארט-אפ מתפתחת, ניגש להגדיר את ה MVP שלו – עליו להגדיר נקודות דרך עליהן יצטרך לספק תשובות.
נחיצות למשתמש (יוזר/לקוח/עובד)
מה הצרכים הבסיסיים של הלקוחות הפוטנציאליים? האם צרכים אלו התממשו? איך הלקוחות מתמודדים עם הצרכים האלו כרגע (האם קיימת תחרות? אם כן, באיזו רמה?).
לאחר הכרת המשתמשים הצרכים והשוק מרבית הסיכויים שתגלו שקיימים מוצרים שונים ברמות שונות העונים לחלק או כל הצרכים של המשתמשים, לאחר מכן, בררו את הסיכויים למעבר למוצר העתידי שלכם.
כחלק מהבנת הצרכים והשוק, בררו את החזר ההשקעה שלכם (ROI) אל מול תכנית ה – MVP שלכם, במקרים רבים תגלו שייתכן שהמוצר שלכם עתיד להיות מבוקש ומותאם לצרכים אך ההשקעה עליו יקרה מדי ועליכם לחזור צעד אחד אחורה לפחות בתכנון המוצר.
מינימלי
אחד ההיתרונות הטובים ביותר של פיתוח מוצר באמצעות ה – MVP הוא ההתרכזות בנקודת המינימליות, טרם כל פיתוח מוצר סופי עליכם לבדוק שיצרתם את מוצר הMVP המינימלי ביותר שאתם יכולים לייצר כדי לבדוק את הצרכים של הלקוחות הפוטנצייאלים שלכם.
יצירת מוצר סופי (תכנון, עיצוב, חומרי גלם יקרים ועוד) ולאחר מכן בחינת המוצר המוגמר, היא טעות אסטרטגית ואינה בהתאם לחשיבת ה – MVP, בהתאם לשיטת מוצר בר קיימא מינימלי הדגש הוא על בדיקה ומחקר וודאי לא על התפארות או כבוד לחברה/מותג עתידי, לשם כך עליכם להבין כי מוצר MVP הוא מוצר שעתיד להיות מוצר זמני ולא אסתטי או מושך, ככל הנראה לא יהיה בשיא היכולות הטכנולוגיות/הביצועיים שלו – המינימליות של מוצר MVP תתרכז רק בפתרון הצרכים והבעיות של המשתמשים.
זול
דגש נוסף שחשוב להצביע עליו הוא מינימום ההשקעה במוצר ה – MVP שלכם, מוצר MVP הוא לא מוצר סופי וכפי שכבר ציינו מדובר במוצר מינימלי זמני שיאפשר לכם לבדוק את השטח, לבצע מחקר שוק ולבחון את הצרכים של הלקוחות שלכם.
טרם השקעה הכספית הגדולה, בחרו את מינימום ההשקעה במוצר ה – MVP, בהתאם לשוק שאליו אתם פונים וסוג המוצר אותו אתם מתכננים – אל תשקיעו חומרי גלם יקרים במוצר ה – MVP שלכם, אל תציגו את מקסימום היכולות וחפשו לחסוך השקעה במקסימום האפשרי כדי להתרכז אך ורק באיתור הצרכים והבנת הלקוח שלכם בהתאם למוצר העתידי הסופי.
השקעה מרובה מדי על מוצר MVP עלולה לפגוע לכם באפשרות לפיתוח הסופי של המוצר, לגרוע מהתקציב שלכם כמפתחי מוצר/שירות וגרוע מכך, פיזור כספים על מוצר זמני עלול לחתום את חלום הסטארט-אפ שלכם מוקדם מהצפוי.
בדקו אפשרויות גדילה ואת הערך עבור הלקוחות
MVP מצריך מאיתנו לחשוב על מתודולוגיות שונות, 2 מתודולוגיות נפוצות סביב הבחירה ב MVP היא תיאוריית גדילה (MVP Growth Hypothesis) האם וכיצד נוכל לעגן את החברה על בסיס המוצר שבפיתוח ועליו לגדול ולפתח את החברה.
תיאוריה נוספת הבודקת את פן הלקוח היא תיאורית הערכיות (MVP Value Hypothesis), בהתאם לתיאוריה הזו אנו נבדוק האם המוצר המוחשי/וירטואלי/שירותי מספק את מקסימום הערך עבור הלקוח הפוטנציאלי (יכול לעבוד גם בהקשר לפיתוח עבור העובדים).
נתחו את התוצאות של מוצר ה – MVP
איסוף נתונים ודאטה הם לא תמיד האתגר הקשה ביותר, במסגרת התהליך עד להשלמת המוצר הסופי, עליכם לדעת לנתח את הנתונים שנאספו מתוך מחקר השוק והלקוחות שלכם במוצר ה – MVP, בהתאם לכך תוכלו להסיק מסקנות, לתקן ולהתאים למוצר הסופי המוגמר.
MVP מאפשר להקדים תרופה למכה, מספר נקודות שעליכם לשים עליהם דגש עד להשלמת פיתוח המוצר הסופי: האם מוצר ה- MVP סיפק לנו את סך כל המידע והנתונים להבנת השוק והלקוחות הפוטנצייאלים? לאחר השימוש ב- MVP, איך ניתן להסיק את כיוון החשיבה והצרכים של הלקוחות הפוטנצייאלים? והאם הנתונים שאספנו מאפשרים בדיקות עתידיות נוספות (תשאול יוזרים, בדיקת יוזרים נוספים עם דגשים חדשים ועוד).