רוצים לפתח MVP (מוצר בר-קיימא מינימלי)? ראיונות עומק הינם אחד הדברים החשובים בהבנת צרכי הלקוחות שלכם, הבנת השימושים והדרישות. היתכנות עסקית במינימום השקעה מתחילה מהשטח!
לחשוף מידע לגבי המשתמשים וצריך להבין אותם, את העולם שלהם, בתוך העולם שלהם יש תפיסות ושימושים שונים בין משתמש למשתמש, לאסוף אינפורמציה ומחקר מקדים.
למה לראיין? ככל שנראיין בשלב מוקדם עלות כישלון זולה, עדיף להיכשל מהר ומוקדם ולתקן מאשר בשלב מאוחר שהשקענו המון כסף.
קשב סלקטיבי: מסתכלים על משהו באופן ממוקד. נעזר בוידאו, אודיאו או כמה אנשים לראיון.
הטיית קונפרמציה – נטייה לחפש רק מידע שאותו אנו רוצים מראש.
להסתכל על דברים מהצד, להתמקד בעבר של המרואיין, מטרות עתידיות, לא להתמקד על הפרויקט בראיון.
לחשוב על שאלות שהתשובה עשויה לבטל את כל המיזם, תשובה שאם נקבל אותה היא תמחיש לנו שהמיזם לא טוב.
הטיית רצייה חברתית – הנטייה של המרואיין לענות בצורה שתרצה את החוקר – תשובות שנשמעות טוב ומציגות את האדם טוב.
לבדוק דעות חיוביות ושליליות (מה אוהבים מה לא אוהבים במוצר או בפתרון שיש כיום), לתת תיקוף והכלה למרואיינים שזה בסדר לומר הכל – גם אם זה שלילי זה בסדר. אין תשובה נכונה.
להראות שאנו מתעניינים ובאמת להיות מעוניינים – קשר עין, להקשיב, ריכוז.
נייטרליות – להישאר נטרליים אך גם אמפטיה ומעורבות רגשית. לא להביע דעה לגבי משהו.
ראיון בתור קשת – שאלות כלליות, קלות, ואז שאלות ספציפיות מורכבות וקשות מבחינת התוכן שלהם.
שאלות שעוסקות באותו נושא ננסה למקד ולרכז אותם יחד.
לקראת הסוף לתת רמזים שאנו לקראת הסוף – "אנו לקראת הסוף יש לך משהו להוסיף או תודה על כל המידע, האם יש לך עוד אנשים שאתה חושב שירצו להתראיין גם"
להמנע משאלות גרועות- שאלות מורכבות, שאלות שדורשות חיפוש במוח (למשל מה עשה לפני 10 שנים), לא לשאול על סיבות ספציפיות להתנהגות, שאלות היפוטטיות (מה היית רוצה)
שאלות טובות – שאלות פשוטות, שאלות פתוחות, שאלות על התנהגות עכשוויות או שקרתה לאחרונה, עמדות ורגשות, שאלות על העצמי/האני,שאלות פולו אפ – אומר משהו ואז ספר לי עוד על זה.
במקום מה אתה רוצה – ניתן לשאול מה אתה מנסה לעשות, איך אתה עושה את זה כרגע, איך אתה נכון לעכשיו פותר את הבעיה, מה יכול להיות יותר טוב לגבי האופן שבו אתה צריך לפתור את הבעיה , מה דעתך על הפתרון שלנו (שואלים בסוף).
ניתן לשאול על מניעים – מה ניסית לעשות ולמה, יכולת של מרואיין – למה עשית ומה מאתגר, מכשולים – מה מפריע, מתי הזמן האופטימלי לבצע את מה שאתה רוצה.
ניסוח ספציפי עדיף.